Hvad kendetegner TPACK modellen?
Historisk perspektivering af modellen:
Indholdssiden har været den “første” dimension af læring,
Modellen illustrerer de krydsfelter en underviser skal begå sig i, i forhold til at inddrage digitale teknologier, sin didaktiske viden + faglige viden i sin undervisning.
Modellen indeholder teknologisk viden, faglige viden og pædagogisk viden. Disse tre elementer viser det samlede krydsfelt-kompetenceområde (TPACK - teknologisk, pædagogisk og faglig), som en lærer skal have for at integrere teknologi i undervisningen på en optimal didaktisk måde.
Modellen giver et stillads til at integrere teknologi i undervisningen og tydeliggør eksempelvis at man som lærer har behov for at tilegne sig nogle kompetencer indenfor et af flere af de tre elementer. F.eks. hvis jeg som lærer gerne vil integrere digitale teknologier men ikke har den de nødvendige kompetencer som skal til for at bruge teknologien i min undervisning.
Interessant elementer i modellen?
Krydsfeltet (TPK) er særlig interessant i forhold til de krav og muligheder, som der er til at integrere digitale teknologier i undervisningen.
I forhold til de eksperimenter vi skal kan de give et stillads til at vide hvilket element vi ændrer i vores undervisning hvis vi ser det i kombination med Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel. Hvis vi implementerer en ny teknologi, så ændrer vi både på rammefaktorerne og læreprocessen.
Når alle tre elementer samles/mødes: TPACK
Den armygrønne (fællesfladen for alle tre cirkler) fylder ikke meget i forhold til cirklerne ”i sig selv”, og er lige store: dvs. din teknologiske viden skal være lige så stor som din pædagogiske, ”faglige” osv.
Det betyder også, at du skal have en større viden inden for alle tre dele, end du anvender i din undervisningssituation.
For os på dette modul er det krydsfeltet mellem “Technological Knowledge” (TK) og “Pedagogical Knowledge” (PK) vi tænker vi skal have et kendskab til og viden om.
Hvordan kan vi anvende modellen?
Som en øvelse kan man benytte TPACK - the game, når man skal planlægge en aktion/eksperiment i undervisningen. Her fastlåser man to af rammevilkårene og lader den sidste stå åben. Det åbne felt er det indsatsområde som man forsøger at påvirke. I evalueringen bliver det tydeligere at vurdere om aktionen er lykkedes.
I praksis kan man bruge denne model i planlægningsworkshops i sit team, hvor man kan skabe et fælles fokus på det man gerne vil ændre på.
Udfordringer ved modellen?
Modellen giver en forståelsesramme for sammenspillet mellem de tre områder T, P, C. Den giver dog ikke anvisninger til hvordan man gør helt konkret.
onsdag den 26. februar 2020
tirsdag den 18. februar 2020
Digital dannelse i EUD Hvad, Hvorfor, Hvordan
Hvad er Digital dannelse i Eud Udd. :
- At kunne anvende digitale medier/platforme og forstå disse
- At kunne begå og formuler sig digitalt og etik på/i social/digitale medier/platforme
- At være en del af det digitale samfund og den digitale undervisning
Hvorfor er Digital dannelse i EUD Udd.
- At øge elevernes muligheder for læring.
- At øge differetering og kvaliteten af undervisningen
- At udnytte resurserne bedst muligt
Hvilken udfordringer for og skabe digital dannelse i EUD
- Skiftende platforme
- springet fra teori til praksis
- modtager og undervisers forskellige kompetancer